SWOT van circulariteit voor organisaties
Sterkten en kansen van de circulaire economie voor organisaties. Zwakten en bedreigingen worden gerelateerd aan de resterende sterkten en kansen van de huidige lineaire economie.
Nieuwe verdienmodellen
Nieuwe behoeftes in de waardeketen en bij eindgebruikers kunnen nieuwe omzet & winst geven
Disruptieve & radicale veranderingen
Strategische toenames in grondstof efficiency, verlaging van kostprijzen, substituut producten & diensten etc.
Systeem optimalisatie
Additionele waarde wordt gecreëerd in de waardeketen door efficiency of nieuwe aanvullende waarde
Systeem herontwerp/innovatie
Nieuwe markten kunnen betreden of gecreëerd worden door nieuwe processen of samenwerkingen door radicale veranderingen in de wijze van waarde creatie
Gereedheid voor onvermijdelijke veranderingen
Het initiëren of meedoen in het begin van verandering is de beste manier om onvermijdelijke veranderingen te managen
Opbouwen organisatorische & personele competenties
De uitdagingen van circulaire innovatie overkomen in een startfase geeft competenties cruciaal in de nabije toekomst
Opbouwen organisatorische & personele competenties
De uitdagingen van circulaire innovatie overkomen in een startfase geeft competenties cruciaal in de nabije toekomst
Deelname in toekomstvaste netwerken/waardeketens
Nieuwe waardeketen en netwerk partners zijn nodig om competitieve relevantie te behouden
Toename aanbestedingseisen
Overheden, bedrijven en consumenten zullen circulariteit een randvoorwaarde voor leveranciers maken
Schade aan organisatie imago
Het aantoonbaar gemis van duidelijke vooruitgang in circulariteit kan het imago van bedrijven en overheden schaden
Leveringsrisico's van grondstoffen
Uitputting van hulpbronnen, absolute schaarste, geopolitiek en politieke instabiliteit zijn de belangrijkste motor voor circulariteit
Prijsverhoging van grondstoffen
Gekoppeld aan het aanbodrisico en de verwevenheid van hulpbronnen en de prijsvolatiliteit van schaarsheid en stijgingen doen zich voor
Toenemende overheidsinterventie
Milieuregels en wetgeving inzake productie- en supply chain-processen zullen naar verwachting groeien
Legitimiteit voor eindgebruikers & stakeholders
Bezorgdheid over productiemethoden, beperking van milieu- en sociale schade en sociale verantwoordelijkheid van bedrijven beïnvloeden beslissingen over hun aankopen
Impact transparantie door reviews, Ngo's etc.
Beschikbare informatie door labels, keurmerken, transparantie van productieprocessen, rapportage en publieke activiteiten van ngo's zorgen voor geïnformeerde eindgebruikers
Circulaire inkoop (overheid, b2b, consumenten)
Vooroplopende bedrijven, initiërende klanten en progressieve regeringen focussen hun aankopen richting circulariteit
Multiple value creatie
Sociale, ecologische, gedeelde waarden worden belangrijker als aanvulling op de puur materiële en economische waarden
Collaboratieve consumptie
De groeiende trend om producten te delen om de total cost of ownership te verlagen, het gebruik te vergroten en afval voor alle eindgebruikers te verminderen
Open innovatie & co-creatie van waarde proposities
Klanten, eindgebruikers en collega-organisaties worden partners in een gedeelde innovatiebenadering waarbij impact wordt verhoogd en de time-to-market & kosten worden verkort
Post-consumptie financiering
Hoewel investeringsgeld overvloedig lijkt, zal echt aantrekkelijke financiering in toenemende mate aantoonbare circulariteit vereisen (voortgang)
Complexiteit van organisatie en management
Meer stakeholders vergt meer organisatorische activiteiten, structuren en routines en er moet meer informatie worden gegenereerd, uitgewisseld en verwerkt
Netwerk/waardeketen afhankelijkheid
Nauwere samenwerking vergroot de afhankelijkheid van partners op elkaar, wat vaak als ongewenst wordt ervaren (vertrouwen, gezamenlijke voordelen, afhankelijkheid, vertrouwelijkheid enz.)
Interne & netwerk informatie behoefte
Er is nieuwe en aanvullende informatie nodig over materialen, componenten, producten en productie-, distributie- & recyclingprocessen
Emotionele gehechtheid van eindgebruiker en ontastbare waarden
Wanneer er emotionele of ongrijpbare/onbetaalbare waarden aan een product gehecht zijn, is huren, leasen of ander collaboratief gebruik moeilijk
Transactie kosten (in niet-gestandaardiseerde waardeketens)
Het beheersen van samenwerking in contracten of via gezamenlijk ontwikkelde coördinatiesystemen kan de transactiekosten verhogen als er geen gemeenschappelijke basis is
Risico premie (in niet-gestandaardiseerde waardeketens)
Als de interdependentie hoog is en de waargenomen transparantie van vertrouwen en prestaties laag zijn, kunnen partners risicopremies opnemen in hun kostprijsbepaling
Concurrentie voordeel van lineaire modellen
Door vast te houden aan een bestaand bedrijfsmodel en alle focus te houden op de winstgevendheid, kan op korte termijn een concurrentievoordeel worden gecreëerd
Overvloed van (sommige) goedkope grondstoffen
Hoewel veel materialen op korte termijn schaars zullen worden, kunnen specifieke bronnen of politieke redenen een lage kostprijs en overvloed behouden
Substituten voor schaarse materialen
De economische urgentie voor circulariteit kan afnemen als de betreffende grondstoffen worden vervangen door (op korte termijn) overvloedige vervangingsmiddelen
Ontbrekend bewustzijn & urgentie in maatschappij en bedrijfsleven
Kennis, motivatie en prikkels voor meerwaardeverbruik zijn nog steeds relatief laag
Korte termijn horizon van (sommige) aandeelhouders
Aandeelhouders met een korte termijn (financiële) agenda lijken nog steeds de corporate governance te domineren
Benodigde systeem transitie
Financiële, organisatorische, institutionele, technologische en maatschappelijke aspecten van ons huidige socio-technische systeem profiteren van een lineair model
Initiële investeringen
Overgaan naar een servicemodel is in eerste instantie een meer beleggingsintensief model dan één vroege transactie
Lange(re) tijdshorizon voor omzet genereren
Door de gespreide inkomsten verdeling zijn grotere kapitaalreserves noodzakelijk
Misinterpretatie van circulaire principes
Circulariteit wordt gebruikt in verschillende definities en verschillen in verwachtingen qua proces en voordelen kunnen problemen en wantrouwen tussen belanghebbenden veroorzaken