EA3 logo
  • info@ea3.nl
  • +31 0(6) 21 23 73 00
EA3 logo
  • Waarom
  • Wat
  • Hoe
  • Wie
  • English
  • Nederlands
  • Idealogy
Request for information
EA3 logo
EA3 logo
  • Waarom
  • Wat
  • Hoe
  • Wie
  • English
  • Nederlands
  • Idealogy
  • Waarom
  • Wat
  • Hoe
  • Wie
  • English
  • Nederlands
  • Idealogy
Waarom

Iedereen profiteert van circulaire innovatie

Elke organisatie en elk cluster kan circulair innovatief zijn

Door de technologische, sociale en economische ontwikkelingen is het voor het eerst mogelijk om economische groei en rendement te combineren met sociale en ecologische vooruitgang. Innovatie is 80% van alle economische groei en circuleer innoveren zorgt er uiteindelijk voor dat het rendement van de innovatie langduriger en hoger is.

Tevens zorgt het voor een betere inbedding van de innovatie in de organisatie, de bijbehorende waardeketen en het totale ecosysteem waarin de organisatie actief is. Ook op (regionaal) cluster niveau zorgt een circulaire innovatie voor versterking van de concurrentiekracht en uitbouw van de clusterkracht.

Naast de ‘Kunst’ van het creëren van een echt waardevolle innovatie, is ‘Vakmanschap’ noodzakelijk voor de succesvolle implementatie van een innovatie, in de context van het ecosysteem waarin de innovatie waarde toevoegt.

Succes in de implementatiefase is het resultaat van juiste acties en niet het resultaat van louter geluk.

Elk merk, product of dienst is net zo goed als het vermogen om succesvol geïmplementeerd te worden. Om het relevant en toekomstbestendig te maken in een wereld van constante verstoring.

EA3 helpt u bij het succesvol circulair implementeren van uw innovatie.

U en uw ideeën inspireren ons. We duiken in het ecosysteem waarin de innovatie zal of kan worden geïmplementeerd. We leren alle betrokken stakeholders en teamleden kennen. We blijven onafhankelijk en objectief en bekijken het proces van buitenaf om alle aspecten van het proces in balans te houden.

Circular Innovation
Circularity Timing Tooling Innovation Team Territory Takings Idea

Circularity

Zijn duurzame materialen en eigenschappen de kern van uw strategie?

Maken uw informatiestromen en bronnen hergebruik en herproductie mogelijk?

Timing

Slechte timing kan een geweldige innovatie elke kans op succes ontnemen.

Is dit het juiste moment om te implementeren?

 

Tooling

Zonder de juiste gereedschappen is innoveren met succes bijna een onmogelijke taak.

Heb je de juiste tools?

 

Innovation

Elke succesvolle innovatie maakt een organisatie succesvoller.

Ben je een succesvolle innovator?

Team

Innovatie vereist teamwork van een all-star team.

Kan uw team het werk doen?

Territory

Verschillende stakeholders beïnvloeden het succes van een innovatie.

Zijn alle belanghebbenden in het ecosysteem voldoende aangesloten?

Takings

Bepaal vanaf het begin welke winst uit de innovatie komt en hoe dit moet gebeuren.

Zijn er kwantificeerbare structurele winsten?

Idea

Elke innovatie begint met een idee.

Is het een goed idee? Waarom?

Waarom we helpen om circulaire innovaties te laten werken

Het is gezond verstand
Onze lineaire benadering van productie en consumptie is ten einde. Natuurlijke hulpbronnen zullen schaars en duur worden, de kwaliteit van onze leefomgeving zal snel verslechteren, sociale onrust zal toenemen en de groei van onze economieën zal stoppen. Op een meer pragmatisch en persoonlijk niveau zal een organisatie die succesvol investeert in strategische circulaire innovaties klaar en relevant zijn voor de toekomst.
Het maakt winst
Innovaties die helpen bij het verkrijgen van grondstoffen, energie en mensen in voldoende hoeveelheden en tegen betaalbare prijzen zullen uw winstgevendheid en concurrentievoordeel vergroten. Innovaties die uw huidige bedrijfsmodel verstoren met alternatieven zullen u toekomstbestendig maken door op lange termijn winstgevend te blijven.
Het is te doen
TDe combinatie van beschikbare technologie, expertise, kapitaal, ondersteunende netwerken en een veranderende manier van denken maken circulaire innovaties mogelijk op een veel grotere schaal dan voorheen.

De lineaire economie

  • NEEM
    GRONDSTOFFEN
  • MAAK
    PRODUCTIE & DISTRIBUTIE
  • GEBRUIK
    TOEPASSEN & VERBRUIKEN
  • WEGGOOIEN
    NIET-HERBRUIKBAAR AFVAL

NEEM - grondstoffen

Grondstoffen en schaarse middelen worden gebruikt om een product te maken en te distribueren. Vóór, tijdens en na het gebruik ervan wordt afval (bijvoorbeeld verpakking, wegwerpartikelen, onderdelen) weggegooid.

MAAK - productie & distributie

In verschillende stadia worden de grondstoffen omgezet in onderdelen, halfproducten en eindproducten, getransporteerd, verpakt en gedistribueerd om de eindgebruiker te bereiken.

GEBRUIK - toepassen & verbruiken

Het product wordt gebruikt door de eindgebruiker, mogelijk met behulp van bijproducten en accessoires totdat het overbodig wordt.

WEGGOOIEN - niet-herbruikbaar afval

Na gebruik wordt het product verwijderd en gebruikt voor storten of verbranden.

Waarom ons kiezen om uw innovaties te helpen slagen?

Know how
We weten hoe we innovaties kunnen laten werken door hands-on ervaring in stralende successen en brute mislukkingen. We werken vanuit een gestructureerd kader, met operationele bedrijfskennis om dit toe te passen op elke unieke situatie en de sociale vaardigheden om de juiste betrokkenheid van het team en andere stakeholders te bereiken en te behouden.
Netwerk
In elke fase van het innovatieproces is er behoefte aan ondersteuning en samenwerking. We hebben een sterk en relevant netwerk om dit mogelijk te maken en we kunnen uw eigen netwerk ontwikkelen om uw huidige en toekomstige innovaties te vergemakkelijken.
Mensen
We zijn een team van toegewijde en ervaren professionals die openstaan om te leren en te delen, maar vooral om in elke situatie een open geest te hebben om u te helpen succesvol te zijn in uw innovaties.
EA3 swot circulair
SWOT van circulariteit voor organisaties Nieuwe verdienmodellen Disruptieve & radicale veranderingen Systeem optimalisatie Systeem herontwerp/innovatie Gereedheid voor onvermijdelijke veranderingen Opbouwen organisatorische & personele competenties Opbouwen organisatorische & personele competenties Deelname in toekomstvaste netwerken/waardeketens Toename aanbestedingseisen Schade aan organisatie imago Leveringsrisico's van grondstoffen Prijsverhoging van grondstoffen Toenemende overheidsinterventie Legitimiteit voor eindgebruikers & stakeholders Impact transparantie door reviews, Ngo's etc. Circulaire inkoop (overheid, b2b, consumenten) Multiple value creatie Collaboratieve consumptie Open innovatie & co-creatie van waarde proposities Post-consumptie financiering Complexiteit van organisatie en management Netwerk/waardeketen afhankelijkheid Interne & netwerk informatie behoefte Emotionele gehechtheid van eindgebruiker en ontastbare waarden Transactie kosten (in niet-gestandaardiseerde waardeketens) Risico premie (in niet-gestandaardiseerde waardeketens) Concurrentie voordeel van lineaire modellen Overvloed van (sommige) goedkope grondstoffen Substituten voor schaarse materialen Ontbrekend bewustzijn & urgentie in maatschappij en bedrijfsleven Korte termijn horizon van (sommige) aandeelhouders Benodigde systeem transitie Initiële investeringen Lange(re) tijdshorizon voor omzet genereren Misinterpretatie van circulaire principes

SWOT van circulariteit voor organisaties

Sterkten en kansen van de circulaire economie voor organisaties. Zwakten en bedreigingen worden gerelateerd aan de resterende sterkten en kansen van de huidige lineaire economie.

Nieuwe verdienmodellen

Nieuwe behoeftes in de waardeketen en bij eindgebruikers kunnen nieuwe omzet & winst geven

Disruptieve & radicale veranderingen

Strategische toenames in grondstof efficiency, verlaging van kostprijzen, substituut producten & diensten etc.

Systeem optimalisatie

Additionele waarde wordt gecreëerd in de waardeketen door efficiency of nieuwe aanvullende waarde

Systeem herontwerp/innovatie

Nieuwe markten kunnen betreden of gecreëerd worden door nieuwe processen of samenwerkingen door radicale veranderingen in de wijze van waarde creatie

Gereedheid voor onvermijdelijke veranderingen

Het initiëren of meedoen in het begin van verandering is de beste manier om onvermijdelijke veranderingen te managen

Opbouwen organisatorische & personele competenties

De uitdagingen van circulaire innovatie overkomen in een startfase geeft competenties cruciaal in de nabije toekomst

Opbouwen organisatorische & personele competenties

De uitdagingen van circulaire innovatie overkomen in een startfase geeft competenties cruciaal in de nabije toekomst

Deelname in toekomstvaste netwerken/waardeketens

Nieuwe waardeketen en netwerk partners zijn nodig om competitieve relevantie te behouden

Toename aanbestedingseisen

Overheden, bedrijven en consumenten zullen circulariteit een randvoorwaarde voor leveranciers maken

Schade aan organisatie imago

Het aantoonbaar gemis van duidelijke vooruitgang in circulariteit kan het imago van bedrijven en overheden schaden

Leveringsrisico's van grondstoffen

Uitputting van hulpbronnen, absolute schaarste, geopolitiek en politieke instabiliteit zijn de belangrijkste motor voor circulariteit

Prijsverhoging van grondstoffen

Gekoppeld aan het aanbodrisico en de verwevenheid van hulpbronnen en de prijsvolatiliteit van schaarsheid en stijgingen doen zich voor

Toenemende overheidsinterventie

Milieuregels en wetgeving inzake productie- en supply chain-processen zullen naar verwachting groeien

Legitimiteit voor eindgebruikers & stakeholders

Bezorgdheid over productiemethoden, beperking van milieu- en sociale schade en sociale verantwoordelijkheid van bedrijven beïnvloeden beslissingen over hun aankopen

Impact transparantie door reviews, Ngo's etc.

Beschikbare informatie door labels, keurmerken, transparantie van productieprocessen, rapportage en publieke activiteiten van ngo's zorgen voor geïnformeerde eindgebruikers

Circulaire inkoop (overheid, b2b, consumenten)

Vooroplopende bedrijven, initiërende klanten en progressieve regeringen focussen hun aankopen richting  circulariteit

Multiple value creatie

Sociale, ecologische, gedeelde waarden worden belangrijker als aanvulling op de puur materiële en economische waarden

Collaboratieve consumptie

De groeiende trend om producten te delen om de total cost of ownership te verlagen, het gebruik te vergroten en afval voor alle eindgebruikers te verminderen

Open innovatie & co-creatie van waarde proposities

Klanten, eindgebruikers en collega-organisaties worden partners in een gedeelde innovatiebenadering waarbij impact wordt verhoogd en de time-to-market & kosten worden verkort

Post-consumptie financiering

Hoewel investeringsgeld overvloedig lijkt, zal echt aantrekkelijke financiering in toenemende mate aantoonbare circulariteit vereisen (voortgang)

Complexiteit van organisatie en management

Meer stakeholders vergt meer organisatorische activiteiten, structuren en routines en er moet meer informatie worden gegenereerd, uitgewisseld en verwerkt

Netwerk/waardeketen afhankelijkheid

Nauwere samenwerking vergroot de afhankelijkheid van partners op elkaar, wat vaak als ongewenst wordt ervaren (vertrouwen, gezamenlijke voordelen, afhankelijkheid, vertrouwelijkheid enz.)

Interne & netwerk informatie behoefte

Er is nieuwe en aanvullende informatie nodig over materialen, componenten, producten en productie-, distributie- & recyclingprocessen

Emotionele gehechtheid van eindgebruiker en ontastbare waarden

Wanneer er emotionele of ongrijpbare/onbetaalbare waarden aan een product gehecht zijn, is huren, leasen of ander collaboratief gebruik moeilijk

Transactie kosten (in niet-gestandaardiseerde waardeketens)

Het beheersen van samenwerking in contracten of via gezamenlijk ontwikkelde coördinatiesystemen kan de transactiekosten verhogen als er geen gemeenschappelijke basis is

Risico premie (in niet-gestandaardiseerde waardeketens)

Als de interdependentie hoog is en de waargenomen transparantie van vertrouwen en prestaties laag zijn, kunnen partners risicopremies opnemen in hun kostprijsbepaling

Concurrentie voordeel van lineaire modellen

Door vast te houden aan een bestaand bedrijfsmodel en alle focus te houden op de winstgevendheid, kan op korte termijn een concurrentievoordeel worden gecreëerd

Overvloed van (sommige) goedkope grondstoffen

Hoewel veel materialen op korte termijn schaars zullen worden, kunnen specifieke bronnen of politieke redenen een lage kostprijs en overvloed behouden

Substituten voor schaarse materialen

De economische urgentie voor circulariteit kan afnemen als de betreffende grondstoffen worden vervangen door (op korte termijn) overvloedige vervangingsmiddelen

Ontbrekend bewustzijn & urgentie in maatschappij en bedrijfsleven

Kennis, motivatie en prikkels voor meerwaardeverbruik zijn nog steeds relatief laag

Korte termijn horizon van (sommige) aandeelhouders

Aandeelhouders met een korte termijn (financiële) agenda lijken nog steeds de corporate governance te domineren

Benodigde systeem transitie

Financiële, organisatorische, institutionele, technologische en maatschappelijke aspecten van ons huidige socio-technische systeem profiteren van een lineair model

Initiële investeringen

Overgaan naar een servicemodel is in eerste instantie een meer beleggingsintensief model dan één vroege transactie

Lange(re) tijdshorizon voor omzet genereren

Door de gespreide inkomsten verdeling zijn grotere kapitaalreserves noodzakelijk

Misinterpretatie van circulaire principes

Circulariteit wordt gebruikt in verschillende definities en verschillen in verwachtingen qua proces en voordelen kunnen problemen en wantrouwen tussen belanghebbenden veroorzaken

Follow us:
CONNECT:
Eric Coorens
2019 EA3 bv. All rights reserved.
Cookies
To make this site work properly, we sometimes place small data files called cookies on your device. Most big websites do this too.
Accept
Change Settings
Cookie Box-instellingen
Cookie Box-instellingen

Privacy settings

Decide which cookies you want to allow.

You can change these settings at any time. However, this can result in some functions no longer being available. For information on deleting the cookies, please consult your browser’s help function.

Learn more about the cookies we use.

With the slider, you can enable or disable different types of cookies:

  • Block all
  • Essential
  • Functionality
  • Analytics
  • Advertising

This website will:

  • Essential: Remember your cookie permission setting
  • Essential: Allow session cookies
  • Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
  • Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
  • Essential: Authenticate that you are logged into your user account
  • Essential: Remember language version you selected

This website won't:

  • Remember your login details
  • Functionality: Remember social media settings
  • Functionality: Remember selected region and country
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
  • Advertising: Tailor information and advertising to your interests based on e.g. the content you have visited before. (Currently we do not use targeting or targeting cookies.
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location

This website will:

  • Essential: Remember your cookie permission setting
  • Essential: Allow session cookies
  • Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
  • Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
  • Essential: Authenticate that you are logged into your user account
  • Essential: Remember language version you selected
  • Functionality: Remember social media settings
  • Functionality: Remember selected region and country

This website won't:

  • Remember your login details
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
  • Advertising: Tailor information and advertising to your interests based on e.g. the content you have visited before. (Currently we do not use targeting or targeting cookies.
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location

This website will:

  • Essential: Remember your cookie permission setting
  • Essential: Allow session cookies
  • Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
  • Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
  • Essential: Authenticate that you are logged into your user account
  • Essential: Remember language version you selected
  • Functionality: Remember social media settingsl Functionality: Remember selected region and country
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions

This website won't:

  • Remember your login details
  • Advertising: Use information for tailored advertising with third parties
  • Advertising: Allow you to connect to social sites
  • Advertising: Identify device you are using
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location

This website will:

  • Essential: Remember your cookie permission setting
  • Essential: Allow session cookies
  • Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
  • Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
  • Essential: Authenticate that you are logged into your user account
  • Essential: Remember language version you selected
  • Functionality: Remember social media settingsl Functionality: Remember selected region and country
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
  • Advertising: Use information for tailored advertising with third parties
  • Advertising: Allow you to connect to social sitesl Advertising: Identify device you are using
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location

This website won't:

  • Remember your login details
Save & Close